VoIP چیست ؟

 

VOIP مخفف عبارت Voice Over IP که به معنی صدا بر روی بستر IP و یا شبکه های کامپیوتری می باشد . به زبان ساده تر تکنولوژی VoIP از زیر ساخت شبکه آی پی یا همان شبکه های کامپیوتری برای انتقال صوت استفاده می کند و ارتباطات صوتی را روی شبکه بر مبنای IP  انتقال می دهد .بر خلاف تصور برخی ، شبکه آی پی لزوماً به معنای اینترنت نمی باشد و سیستم VoIP می تواند کاملا به صورت مستقل از اینترنت در شبکه های داخلی (LAN) شرکت ها و سازمان های مختلف پیاده سازی شود و از امکانات متنوع و پیشرفته آن استفاده نمود . در واقع یک مرکز تلفن VoIP می تواند جایگزین سانترال های سنتی و قدیمی می شود که نه تنها تمامی امکانات یک سانترال داخلی را ارائه می دهد بلکه بسیاری از محدودیت های سانترال آنالوگ را ندارد و امکانات بسیار بیشتری را به شما ارائه می دهد .

امروزه حتی مخابرات برای انتقال ترافیک تلفن از یک مرکز مخابراتی به مرکزی دیگر و یا حتی استانی دیگر به جای استفاده از زیر ساخت زوج سیم مسی از تکنولوژی VoIP استفاده می کند .

 

زیر ساخت مورد نیاز جهت راه اندازی یک مرکز تلفن VoIP :

 

برای راه اندازی یک مرکز تلفن VoIP در شرکت خود نیاز به هیچ گونه سیم کشی اضافه نیست و در واقع سیستم VoIP از همان کابل کشی شبکه کامپیوتری(LAN) استفاده می کند . بنابراین در ساختمان های نو ساز نیازی به سیم کشی تلفن نمی باشد . تمامی تجهیزات VoIP تحت شبکه می باشند و از همان پورت های موجود سوئیچ شبکه استفاده می کنند و حتی نیازی به اضافه کردن سوئیچ شبکه و افزایش پورت های آن نیست .

جهت کسب اطلاعات بیشتر و بررسی تخصصی اینجا کلیک کنید .


 

 

برخی از مزایای سیستم های تلفنی ویپ :

 

مدیریت سیستم ویپ عموما به صورت Web Base و از طریق رابط ساده گرافیکی انجام می شود .

 با استفاده از سیستم ویپ هر کاربر می تواند به سادگی شماره داخلی خود را به میز جدید خود منتقل کند .

 در اکثر سیستم های تلفنی تحت شبکه محدودیتی در انتخاب برند وجود ندارد و در یک شبکه VoIP تجهیزات با برندهای مختلف با استفاده از یک استاندارد و پروتکل مشترک بین تجهیزات ویپ به نام SIP می توانند به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند . همچنین شما می توانید از چندین مدل و چندین برند تلفن در یک پروژه بدون کوچک ترین مشکلی استفاده نمایید .

 در VoIP تمام تنظیمات و تغییرات بدون نیاز به حضور فیزیکی کارشناس و از راه دور قابل انجام است .

 افزایش ظرفیت در تعداد داخلی ها و یا در خطوط شهری به راحتی و بدون محدودیت امکان پذیر است .

 در سیستم های تلفنی تحت شبکه نیاز به سیم کشی مجزا نمی باشد و می توانید از همان بستر شبکه کامپیوتری استفاده نمایید .

 

ویژگی های ویپ به طور خلاصه شامل موارد زیر می شود :

 

سیستم پاسخگوی خودکار IVR یا همان منشی دیجیتال

 قابلیت پخش پیام های مختلف برای زمان های خاص

 قابلیت ضبط مکالمات

 امکان راه اندازی صف انتظار زمانی که تعداد خط ها و تماس های ورودی شما از تعداد اپراتورهای پاسخگو بیشتر است

 گزارش گیری از تمام تماس ها