جزئیات
نرم افزار تلفنی الستیکس Elastix
نرم افزار الستیکس یک نرم افزار کد باز بسیار محبوب و رایگان می باشد که با استفاده از آن می توانید یک مرکز تلفن VoIP راه اندازی کنید و از امکانات متعدد آن استفاده نمایید . نرم افزار elastix روی یک کامپیوتر به عنوان سرور ویپ راه اندازی می شود . مشخصات سخت افزاری کامپیوتر را مقیاس پروژه مشخص می کند . پردازنده و حافظه کامپیوتر با توجه به تعداد داخلی ها ، تعداد خطوط شهری ، تعداد تماس های هم زمان و ضبط مکالمات مشخص می شود .
یکی از مزایای استفاده از الستیکس عدم محدودیت در تعداد داخلی و تعداد خط های ورودی شهری می باشد . در صورتی که حجم پروژه بزرگ باشد می توان داخلی ها را روی 2 سرور تقسیم کرد .
برای ارتباط خطوط شهری به بستر ویپ می توان از کارت های تلفنی استریسک و یا گیت وی های ویپ استفاده نمود که در دو نوع آنالوگ FXO و دیجیتال E1 موجود می باشد .
برای راه اندازی یک مرکز تلفن ویپ الستیکس نیاز به سیم کشی تلفن نمی باشد و می توان از همان بستر شبکه استفاده نمود .
برخی از امکانات الستیکس :
منشی دیجیتال (IVR-Interactive Voice Response)
این ویژگی با تماس کاربران منوی صوتی را فراهم مینماید تا برای اتصال به بخش مورد نظر شمارهها را وارد نمایند. مثلا در هنگام تماس با سازمانی که دارای بخشهایی مانند فروش , پشتیبانی , مالی و ... است ابتدا منوی اول برای تماسگیرنده پخش میگردد که برای ارتباط با هر بخش شمارهای را اعلام میکند. بعد از انتخاب آن از طرف کاربر، تماس با بخش مورد نظر فراهم میگردد. در صورت وجود بخشهای دیگر میتوان منوی دیگری که امکان برقراری ارتباط با بخش مورد نظر را فراهم مینماید تعبیه نمود .
کنفرانس صوتی در الستیکس :
بر روی الستیکس می توان کنفرانس صوتی راه اندازی کرد . الستیکس این امکان را دارد که به تعداد نامحدود اتاق کنفرانس صوتی مجازی تعریف نمود و برای ورود به اتاق کنفرانس محدودیت هایی در نظر گرفت .
پنل اپراتور در Elastix :
اپراتور سیستم تلفن می تواند با نام کاربری مخصوص خود وارد سیستم شود و داخلی های را کنترل کند . در این حالت می تواند وضعیت اشغالی داخلی ها و خطوط را کنترل کند .
ضبط مکالمات در الستیکس :
سیستم الستیکس امکان ضبط مکالمات را به راحتی و بدون هزینه اضافی برای شما فراهم می کند و شما براساس نیاز میتوانید به سیستم وارد و بر اساس شماره داخلی و یا تاریخ جستجو و مکالمه ضبط شده را گوش و یا دانلود کنید .
سیستم گزارش گیری در الستیکس :
در الستیکس تمام مکالمات ثبت می شود و در غالب یک سیستم گزارش گیری می توانید تمام تماس را داشته باشید و بر اساس تاریخ ، داخلی ، اشغال بودن و .... جستجو و خروجی اکسل و یا PDF بگیرید . الستیکس قابلیت ارائه نمودار نیز دارد .
پیام صوتی Voice Mail در الستیکس :
با استفاده از این سرویس در صورت عدم امکان پاسخگویی کاربر، میتوان برای او پیام گذاشت. کاربر در زمان دلخواه و با استفاده از IP Phone خود امکان شنیدن این پیامها را خواهد داشت. در این حالت پیغامها روی سرور اصلی ذخیره میگردند. کاربر برای شنیدن صندوق ورودی خود میتواند با شمارهگیری یک شماره داخلی و وارد کردن رمز خود، پیغامها را دریافت نماید. همچنین می توان تنظیماتی انجام داد که پیام صوتی ایمیل شود .
صف انتظار Queue در Elastix :
در الستیکس زمانی که تعداد تماس های ورودی از تعداد اپراتورهای پاسخ گو بیشتر باشد می توانید از ویژگی صف انتظار استفاده نمایید . در این شرایط تماس گیرندگان تا زمانی که اپراتورها مشغول هستند در صف قرار می گیرند و به محض آزاد شدن یکی از اپراتورها به آن وصل می شوند .
خط مستقیم در الستیکس :
در سیستم الستیکس شما می توانید برای هر خط ورودی سیاست جداگانه ای را اعمال کنید . برای مثال 1 خط مستقیم برای 1 کاربر اختصاص داده شود .
Announcement
در الستیکس می توانید پیامی از پیش ضبط شده را برای تماس گیرندگان پخش کنید . برای مثال آدرس شرکت ، زمینه کاری شرکت ، برخی توصیه ها برای مراکز درمانی و ....
شرایط زمانی در الستیکس :
در سیستم تلفنی Elastix امکان ایجاد شرایط زمانی برای ساعات کاری و روزهای تعطیل وجود دارد که پیام های متفاوتی برای تماس گیرندگان پخش شود و یا در زمانی خاص به داخلی خاصی متصل شوند .