کاربرد VoIP در دانشگاه ها


امروزه تکنولوژی به سرعت رو به پیشرفت می باشد در این میان دانشگاه ها نیز یکی از مراکز مهمی می باشند که سعی می کنند با تکنولوژی روز همراه باشند . یکی از تکنولوژی هایی که امروزه در حال گسترش در شرکت ها و سازمان ها می باشد تکنولوژی VoIP می باشد که در حال جایگزین شدن سیستم های تلفنی قدیمی میباشد . دلایل مختلفی باعث گسترش سیستم های VoIP شده است از جمله راه اندازی آسان آن نسبت به سیستم تلفنی قدیمی سانترال و امکانات پیشرفته تلفنی که برای شما فراهم می کند . همچنین با راه اندازی VoIP در بسیاری از هزینه های تلفن نیز صرفه جویی می شود .

سیستم تلفن VoIP بر روی بستر شبکه یا همان بستر آی پی پیاده سازی می شود  و بسیاری از محدویت های سیستم تلفن سنتی برداشته می شود . بنابراین برای پیاده سازی یک سیستم تلفن VoIP نیاز به سیم کشی جدا نمی باشد و می توان از همان بستر شبکه داخلی استفاده نمود . این مزیت VoIP صرفه جویی قابل توجهی را برای مجتمع های دانشگاهی که دارای چندین ساختمان مختلف در یک محل می باشند را به ارمغان می آورد . با استفاده از سیستم های تلفن سانترال قدیمی ساختمان های مختلف دانشگاه برای ارتباط صوتی مجبور به تماس از طریق بستر مخابرات و پرداخت هزینه تلفن به مخابرات هستند در صورتی که با یک مرکز تلفن VoIP نه تنها ارتباط این ساختمانها به صورت داخلی و بدون هزینه می باشد بلکه ارتباط با دانشگاه های زیر مجموعه در شهرهای دیگر نیز می تواند به صورت داخلی و بدون هزینه صورت گیرد .

یکی دیگر از مزیت های VoIP برای دانشگاه ها امکانات پیشرفته نرم افزاری آن می باشد . سیستم تلفن VoIP امکان برقراری ارتباط با بانکهای اطلاعاتی مختلف را دارد . برای مثال دانشجویان می توانند با وارد کردن شماره دانشجویی خود از نمرات خود به صورت گویا مطلع شوند .

با استفاده از سیستم تلفن VoIP می توانید پیام های مختلفی را ضبط نمایید و این پیام های به صورت گویا برای دانشجویان پخش شود برای مثال مشاوره های مختلف ، اطلاعیه های مختلف ، اعلام زمان کلاس ها ، زمان امتحانات و .... .

راه اندازی سیستم IVR یا همان پیام خوشامد گویی می تواند باعث شود دانشجویان به راحتی با زدن شماره به بخش مربوطه هدایت شوند بدون اینکه کارمندی مشغول شود . برای مثال برای ارتباط با آموزش کلید 1 ، مالی کلید 2 و ... که این سیستم می تواند تو در تو باشد به این معنی که بعد از زدن کلید 1 پیام دیگری پخش شود ( گروه کامپیوتر کلید 1 ، گروه عمران کلید 2 و ... )

همچنین می توان برای شماره های مختلف پیام های متفاوتی را راه اندازی کرد .

در سیستم VoIP هیچ گونه محدودیت فیزیکی برای جا به جایی کارمندان ، افزایش تعداد داخلی ها و اضافه کردن خطوط شهری وجود ندارد .

همان طور که می دانید ایجاد IVR ، ضبط مکالمات ، گزارش گیری از تمام تماس ها ، Caller ID در سیستم سانترال سنتی مستلزم هزینه بیشتر و بعضا به صورت محدود و برخی غیر قابل پیاده سازی می باشند . در سیستم VoIP راه اندازی این امکانات به سهولت و بدون نیاز به هزینه اضافی قابل پیاده سازی می باشد و از امکانات اولیه و ساده ویپ محسوب می شوند .

از دیگر امکانات سیستم تلفن VoIP می توان به سیستم امتیاز دهی بعد از پایان مکالمه و همچنین سیستم انتقادات و پیسنهادات تلفنی اشاره کرد که به راحتی قابل پیاده سازی می باشد . در سیستم VoIP این امکان وجود دارد که نظرات و پیشنهادات در سیستم ذخیره شده و همچنین برای مسئول مربوطه ایمیل شود .

 

در زیر به برخی از امکانات یک مرکز تلفن VOIP اشاره مختصری می شود 


1-  مدیریت آسان به صورت Web Base و امکان انجام تمام تنظیمات به صورت ریموت و از راه دور

2-  امکان اضافه کردن داخلی و خطوط شهری به صورت نامحدود

3-  کاهش هزینه های تلفن ، تماس رایگان بین شعب شرکت

4-  عدم نیاز به سیم کشی مجزا برای تلفن

5-  عدم وجود محدودیت در انتخاب برند و مدل تلفن

6-  امکان انتقال شماره داخلی بدون نیاز به انجام تنظیمات مجدد

7-  ضبط تمام مکالمات

8-  شنود

9- قابلیت ارائه گزارش از تمام تماس ها ( مدت زمان مکالمه ، تاریخ ، تماس های ورودی ، خروجی و داخلی)

10- امکان ارسال فکس و راه اندازی فکس سرور – فکس به ایمیل

11- امکان ایجاد گروه های مختلف کاری با سطوح دسترسی متفاوت

12- صف انتظار – در زمانی که تماس های ورودی به شرکت بیشتر از اپراتور های پاسخ گو هستند

13- منشی دیجیتال و یا تلفن گویا (IVR – Interactive Voice Response )

14- ایجاد اتاق کنفرانس صوتی مجازی به تعداد نامحدود

15- Voice Mail

16- ایجاد شرایط زمانی پاسخ گویی – پخش پیام های مختلف در زمان های مختلف

17- ارتباط با CRM و بانکهای اطلاعاتی  (Data Base)

18- راه اندازی سیستم امتیاز دهی

19- راه اندازی سیستم انتقادات و پیشنهادات تلفنی – صدای مشتری