چطوربرای اولین بار یک شبکه IP طراحی کنیم
بعد از انجام تحقیقات و بررسی های لازم قصد راه اندازی یک شبکه IP را دارید . ممکن است بخواهید برای شرکت خود یک شبکه IP راه اندازی کنید و یا قصد ورود به این کسب و کار را داشته باشید ، این موضوع بسیار مهم است که با برنامه و ساختار درست به هر تکنولوژی جدیدی وارد شوید . اکثر مواقع پیچیدگی و سختی کار هنگام پیاده سازی به دلیل عدم پیش بینی جزئیات هنگام برنامه ریزی اولیه پیش می آید . مراحل راه اندازی زیر را با دقت دنبال کنید تا یک پیاده سازی دقیق و کامل داشته باشید چه برای بار اول است که راه اندازی شبکه آی پی را دارید و یا سابقه ی طولانی در آن دارید .
1- شناسایی نیازهای شرکت یا سازمان بر اساس محل کار
در ابتدا باید از نحوه برقراری ارتباط در هر بیزینسی اطلاعات کافی کسب کنید . برای مثال باید بدانید که با چه کسانی ارتباط برقرار می کنند ، این ارتباط هر چند وقت یک بار انجام می شود و نحوه همکاری آنها چگونه است ؟ این موارد به شما کمک می کند که تصویر واضح تری از مقیاس شبکه که که باید پیاده سازی شود داشته باشید ، همچنین نیازهای ارتباطی خاص نیز روشن می شود تا با توجه به آن IP PBX مناسب و یا سرویس cloud متناسب با آن بیزینس انتخاب شود. توجه به جزئیاتی مانند حجم تماس ها ، نیازهای کنفرانس صوتی و تصویری و قابلیت های مرکز تماس به شما کمک می کند تا تصمیم درستی در انتخاب و خرید IP PBX در سایت مشتری و یا خرید hosted PBX داشته باشید . همچنین برای تجهیزات سخت افزاری کاربران تصمیم بهتری می توانید بگیرید .
در مورد امکانات مشتری نیز باید اطلاعاتی داشته باشیم ، مانند این که فضایی که آنها در رفت و آمد هستند چقدر است و آیا نیاز به تجهیزات امنیتی نیز دارند یا خیر . برای مثال اگر جابجایی برای مشتری مهم است باید اکسس پوینت های وای فای نیز در نظر گرفت . یکی از موضوعات مهم دیگر امنیت است . ساختمان هایی که برای بعضی از مکان های آنها محدودیت ورود وجود دارد سیستم های کنترل ورود و دسترسی ابزارهای مهمی به شمار می آیند . برخی شرکت ها ممکن است نیاز به بلندگوها آی پی جهت اطلاع رسانی عمومی در فضاهای بزرگ داشته باشند .
2- برآورد نیازهای مشتری
برای این کار ابتدا باید کاربران را به دسته های مختلف تقسیم نمود و زیر ساخت و نیازهای هر دسته را مشخص کرد . برای مثال یک انبار توزیع دارای بخش های فروش ، پذیرش و مشاوره فروش است . احتیاجات هر بخش شامل موارد زیر می شود :
فروش – کامپیوترهای دسکتاپ ، میزان تماس های متوسط ( 2 تا 3 تماس همزمان) ، کارکردهای BLF و Speed Dial ، انتقال تماس ، کنفرانس صوتی ، hold ، سازگاری با هدست ، دفترچه تلفن بزرگ ، کیفیت صدای HD ، تجهیزات کنفرانس تصویری جداگانه
پذیرش – تجهیزات Desktop ، تماس های همزمان زیاد ( 8 تماس همزمان) ، ماژول توسعه ، BLF و تماس سریع ، انتقال تماس ، hold ، سازگاری با هدست ، دفترچه تلفن بزرگ ، کیفیت صدای HD ، اپلیکیشن های CTI که بتواند به اکسس پوینت ها متصل شود
مشاوران فروش انبار- تجهیزات موبایل ، تجهیزات دکت یا وای فای ، push to talk ، میزان تماس های کم ( یک تماس) ، ویژگی های ساده تلفنی ، کیفیت صدای HD
3-انتخاب دستگاه هایی متناسب با نیازهای مشتری و نوع کسب و کار
مرحله آخر جمع آوری نیازهای مشتری و نوع بیزینس و انتخاب سخت افزار و تجهیزات متناسب با آن است . قبل از انتخاب تجهیزات نهایی بهتر است ابتدا سخت افزار های مورد نیاز متناسب با نوع برقراری ارتباط آن بیزینس را انتخاب کنیم . درک درست از شرایط و نوع بیزینس به شما کمک می کند یک زیرساخت و روال اولیه درست را شروع کنید که نه تنها نیازهای کاربران را برطرف می کند بلکه نیازهای آبنده ، امنیتی و امکانات موبایلی و قابل جابجایی را نیز برطرف می کند . نهایتا تجهیزات مورد نیاز هر بخش را در نظر بگیرید که احتیاجات آنها را برآورده کند و قابل گسترش نیز باشد .
در نظر گرفتن و جمع آوری تمام این جزئیات نیاز به صبر و حوصله دارد ، اما نهایتا زمان پیاده سازی پروژه رو کوتاه می کند ، رضایت مشتری را در بر دارد و طول عمر پروژه بالا خواهد بود . با در نظر گرفتن موارد بالا می توانید پیاده سازی بسیار خوب و با کیفیتی را داشته باشید و با موفقیت پروژه خود را به اتمام برسانید .
جهت دانلود PDF مطلب فوق اینجا کلیک نمایید .
جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید
41258000