مرکز تلفن IP PBX :


 IP PBXمخفف کلمات Internet Protocol Private Branch Exchange می باشد که در حقیقت یک سیستم تلفن است که جهت انتقال صدا و تصویر روی شبکه دیتا طراحی شده و کاملاً با شبکهPSTN(شبکه تلفن) سازگار می باشد.

 

با سیستم IP PBX می توانید از یک شبکه واحد جهت انتقال صوت ، دیتا و تصویر استفاده نمود و از ویژگیهایی چون قابلیت جابجایی پذیری و کاهش هزینه ها بهره برد . چون وظایف اصلی IP PBX توسط نرم افزار انجام می شود در نتیجه هزینه پایینی دارد و به راحتی می توان امکاناتی خاص مانند Call Conference ، کنترل تماس ها ، IVR(Interactive voice response) ، ارتباط با شبکه PSTN به صورت آنالوگ و دیجیتال ، پشتیبانی از پروتکل های VoIP مانند SIPرا اضافه نمود .

 

IP PBX  ها به دليل تنوع خدمات و راحتي استفاده از آنها بسيار مورد توجه قرار گرفته اند. امکاناتي از جمله عدم وابستگي کاربر به محل و امکان استفاده از سرويسهاي تلفن داخلي در هر نقطه از دنيا، خدمات صندوق صوتي، انتقال مکالمه، کنفرانس، پاسخگوي خودکار، منشي هوشمند، قرائت خودکار متن براي مخاطبين، خدمات فکس بر روي شبکه، خدمات Messenger، خدمات پست الکترونيک محلي، امکانات متنوع گزارشي از نحوه و ميزان تماسها در سيستم، امکان اتصال به سرويس دهندگان خارجي براي برقراري مکالمات خارجي از طريق اينترنت با هزينه اي اندک، ضبط خودکار مکالمات و دهها امکان ديگر با رابط کاربري تحت وب ميتواند تمامي نيازهاي تلفني يک مجموعه کوچک، متوسط و بزرگ را پوشش دهد.

 

اين سيستم با قابليت هاي متعدد ميتواند ارتباطات چند رسانه اي را ميان همه کاربران يک سازمان تسهيل نمايد. با ادغام عملکرد چندين سخت افزار مجزا در يک سيستم پيشرفته و کارآمد و نيز به کار گيري فن آوري VoIP اين سيستم گزينه مناسبي را براي تسهيل مناسبات اداري، اقتصادي و اجتماعي پيش رو قرار مي دهد علاوه بر اين مزايا راه اندازي، استفاده و نگهداري اين سيستم بسيار آسان است . بعلاوه براي استفاده از تلفنخانه به کابل کشي مجزا نيازي نيست و از بستر شبکه براي ارتباطات فکس و تلفن و ويدئو نيز استفاده مي شود. با استفاده از امکانات منحصر بفرد مرکز تلفن IP ، همه کاربران، در هر مکاني که باشند تنها با متصل شدن به اينترنت، در شبکه تلفن مرکزي سازمان در دسترس خواهند بود. به عبارت ديگر ارتباط مستقيم ميان همه کاربران، صرف نظر از موقعيت آنها در ساختمان، شهر و يادر هرجاي ديگر به سادگي ميسر است. کاربران اين سيستم مي توانند از اداره، منزل شعب ديگر سازمان و يا حتي در حال سفر، وارد اين سيستم شده، همه قابليتهاي آن بهره مند شوند. همه کاربران، صرف نظر از رده سازماني، در مکالمات تلفني از کيفيت بالاي صدا و ابزارهاي کارآمدي برخوردار هستند که در حداقل زمان بهينه سازي فعاليت هاي آنان را در پي دارد. اين سيستم قابليت هاي کارآمدي را مانند ارسال پيام هاي فوري، کنفرانس تلفني، تهيه ليست مکالمات، تماس و پاسخگويي اتوماتيک، براي کاربران به همراه دارد. براي استفاده از تلفنخانه نيازي به صرف هزينه براي گوشي تلفن نيست و ميتوان از تلفنهاي نرم افزاري بهره برد.مزاياي کلي ارتباطات هوشمند با استفاده از مراکزIP PBXبراي بهبود روابط با مشتريان ، کاهش هزينه هاي ارتباطي و مديريت موثر عبارتند از  :

 

  1. انتقال خط تلفن روي شبکه موجود ديتا و حذف هزينه سيم کشي تلفن با استفاده از IP PBX
  2. حذف هزينه تماس بين شهري و بين المللي با ايجاد ارتباطات به صورت تماس داخلي با استفاده از IP PBX
  3. امکان برقراري تماس تلفني فقط از طريق يک شماره تماس صرفنظر از محيط جغرافيايي با استفاده از IP PBX
  4. راه حل بي سيم براي محيط هاي وسيع کارگاهي و صنعتي با استفاده از IP PBX

 

 

 

راه کار استفاده از مرکز تلفن IP بهترين راه کار براي کاهش هزينه هاي تلفن براي سازمان هايي است که در چند شهر داراي شعبه ها و نمايندگي هاي مختلف هستند که بدين ترتيب مي توانند تمامي شعبه ها و نمايندگي هاي خود را به صورت يکپارچه با سازمان مرکزي تعريف کرده و به اين ترتيب تمامي شعبه ها داراي ارتباط داخلي درون سازماني مي باشند و به طور کلي هزينه تماس هاي بين شهري از بين مي رود.

همچنين راه کار استفاده از مرکز تلفن IP بهترين راه کار براي شرکت ها و سازمان هايي مي باشد که با داشتن مشتريان بسيار و ارائه خدمات به آنها قصد دارند که رضايت مشتري را به بهترين نحو ممکن جلب نمايند که با استفاده از راه کار هاي مراکز تلفن IP و يکپارچه شدن مرکز تلفن با نرم افزارهاي موجود بر روي بانک هاي اطلاعاتي مربوط به مشتريان خدمات خود را به بهترين و آسان ترين شکل ممکن به مشتريان خود ارائه دهند.