اصطلاحات و لغات کاربردی در سیستم های تلفنی VoIP

این واژه نامه شامل فهرستی از اصطلاحات کاربردی و تعریف آنها می شود تا کمکی باشد برای کاربران غیر فنی جهت آشنایی بیشتر با ویپ ویا اصطلاحاً سیستم های IP Telephony .  این واژه نامه برای افرادی که نیاز به راه اندازی سیستم ویپ دارند و باید از اصطلاحات آن آگاه باشند تا بتوانند قراردادی را برای راه اندازی سیستم تلفن تحت شبکه ببندند نیز مفید خواهد بود .


Acoustic echo : نویز پس زمینه ای که یک طرف یا هر دو طرف مکالمه VoIP آن را می شنوند که این نویز معمولا به خاطر مشکلی بین میکروفون و بلند گو اتفاق می افتد . احتمال ضعیفی نیز وجود دارد که به خاطر مشکلات داخلی شبکه این نویز ایجاد شود .

ATA - Analog Telephone adaptor : این مبدل به تلفن آنالوگ معمولی متصل می شود و آن را به شبکه آی پی متصل می کند .

Backbone : شبکه ای پر سرعت که شهرها را به هم متصل می کند backbone ها معمولا توسط شرکت های بسیار بزرگ تلفنی اداره و مدیریت می شوند .

Bandwidth : سنجش مقدار داده ای که قابل انتقال از نقطه A به نقطه B  در هر ثانیه می باشد که معمولا با معیار کیلوبیت در ثانیه Kbps و یا مگابیت در ثانیه Mbps سنجیده می شود .

BRI - Basic Rate interface : بعضی مواقع این اصطلاح با Integrated Services Digital Network  سرویس های یکپارچه شبکه دیجیتال ISDN بکار می رود . BRI میزان پهنای باند 128 کیلوبیت بر ثانیه را فراهم می کند که هم اکنون بسیار قدیمی به حساب می آید ولی کم و بیش هنوز مورد استفاده قرار می گیرد .

BYOD - Bring Your Own Device : این اصطلاح به دپارتمان های IT که به کارمندان خود اجازه استفاده از موبایل خود در محیط شبکه شرکت را می دهند اطلاق می شود .

Cable Modem : تجهیزی که شبکه منزل و یا محل کار را به شبکه اینترنت متصل می کند .

Call hunting: روشی است که باعث می شود تماس های ورودی در یک مرکز تماس مشتریان به اپراتور بعدی در دسترس منتقل شود .

 CDR – Call detail record : مستندات تماس ها با تمام جزئیات که شامل تشخیص هویت تماس گیرنده و پاسخگوی تماس و مدت زمان مکالمه می شود . CDR معمولا برای billing استفاده می شود که البته برای عیب یابی فنی نیز مورد استفاده قرار می گیرد .

 Client : تجهیز پایانی که می تواند تلفن و یا موبایلی باشد که تماس های VoIP را دریافت می کند که به آن نقطه پایانی end point نیز اطلاق می شود .

 Clipping : به مواردی گفته می شود که صدای یکی از طرفین مکالمه در حین مکالمه قطع می شود که منجر به این می شود که طرف دیگر مکالمه را ناقص بشنود و طرف اول مکالمه تماس را قطع کند .

 Codec :  الگوریتمی که برای کد گذاری encode صدای آنالوگ به دیجیتال استفاده می شود که در طرف دیگر این کد باید decode رمز گشایی شود تا به صدایی قابل شنیدن منجر شود .

 Compression : فرآیند فشرده سازی دیتا جهت استفاده کمتر از پهنای باند . میزان فشرده سازی را کدک مورد استفاده مشخص می کند .

Conference Bridge : ویژگی که به 3 طرف یا بیشتر در یک شبکه VoIP  اجازه می دهد تا در یک تماس تلفنی شرکت کنند .

 CPE – Customer premise Equipment : به تجهیزی اطلاق می شود که مشتری صاحب آن می باشد و یا اجاره کرده است .

 CSU – Channel Service Unit/DSU – data service unit : به سخت افزاری اطلاق می شود که خط T1 به آن متصل می شود .

 DHCP – Dynamic Host Configuration Protocol : پروتکلی که بیشتر تلفن های آی پی و تجهیزات ویپ برای دریافت آدرس آی پی خود ا به صورت داینامیک از آن استفاده می کنند .

 DID – Direct inward dialing : این ویژگی این امکان را می دهد که بتوانید به یک داخلی یک شماره تلفن 10 رقمی را جهت ارتباط مستقیم از بیرون شرکت به آن داخلی اختصاص دهید .

 DSL – Digital Subscriber Line : با استفاده از این تکنولوژی شرکت های ارائه دهنده سرویس تلفن مانند مخابرات می توانند دیتای دیجیتال را برروی سیم مسی انتقال دهند.

 E1 : معادل T1 در اروپا که پهنای باند 2.048 مگابیت بر ثانیه را فراهم می کند که به 30 کانال 64 کیلو بیت بر ثانیه تقسیم می شود و با استفاده از آن می توان 30 تماس همزمان روی شبکه های تلفنی ویپ ارائه داد .

 E911 : استانداردی برای سرویس شماره اورژانس 911 روی سیستم های تلفنی تحت شبکه (معمولا این سرویس به طور پیش فرض روی آی پی فون ها فعال نیست و باید تنظیمات مربوطه انجام شود )

Echo Cancellation : فرایندی برای از بین بردن آکوستیک اکو Acoustic Echo در تماس ها

FAX server : به سروری در شبکه ویپ اطلاق می شود که کامپیوتر های کلاینت می توانند از طریق آن فکس ارسال نمایند .

Frame Relay : یک تکنولوژی زیر ساخت منسوخ شده که به شرکت های ارائه دهنده سرویس های تلفنی امکان ارسال دیتا های دیجیتالی بین شبکه های مختلف را می دهد

G.729 : یک کدک فشرده سازی می باشد که صدا را به صورت دیجیتالی تبدیل می کند و 8 کیلوبیت بر ثانیه پهنای باند اشغال می کند .

Gateway : اصطلاحا به سخت افزاری گفته می شود که بین CPE و شبکه تلفن شرکت ارائه دهنده سرویس تلفن قرار دارد .

H.264 : کدکی است با میزان فشرده سازی بالا که می تواند صوت و تصویر را در یک سیگنال ترکیبی ارسال کند .

H.323 : مانند H.264 کدکی برای ارسال صوت و تصویر با میزان فشرده سازی بالا می باشد اما از h.264  قدیمی تر می باشد .

Hard phone : به تلفن ویپ فیزیکی یا سخت افزاری اطلاق می شود که روی میز کاربران قرار می گیرد .

HUD – Heads-up display : در سیستم های ویپ جدیدتر به صفحه نمایش تلفنی اطلاق می شود که در کامپیوتر کاربران نمایش داده می شود .

Internet Congestion : زمانی اتفاق می افتد که میزان ترافیک صدا در شبکه تلفن بیش از میزانی است که آن تلفن بتواند پشتیبانی کند که باعث افت کیفیت نیز می شود .

IP address : به آدرس اینترنتی منحصر به فرد و یکتایی اطلاق می شود که به یک تجهیز در شبکه اختصاص داده می شود .

 ISDN – Integrated Service Digital Network : این اصطلاح بعضی مواقع به جای BRI استفاده می شود ، ISDN  پهنای باند 128 کیلوبیت در ثانیه را برای شما فراهم می کند . اگرچه این تکنولوژی منسوخ شده است اما هنوز در بعضی کشورها مورد استفاده قرار می گیرد .

 ISP – Internet Service Provider : در گذشته شرکت های ISP یا ارائه دهنده سرویس اینترنت از شرکت های ارائه دهنده سرویس تلفن جدا بودند . اما امروزه بیشتر شرکت ها هر دو سرویس را با هم ارائه می دهند .

 IVR – Interactive Voice Response : اصطلاحی جایگزین برای سیستم Voice Mail . به آن تلفن گویا یا منشی دیجیتال نیز اطلاق می شود .

 Kbps - Kilobits per second  : یک معیار استاندارد اندازه گیری پهنای باند برای انتقال دیتا

 Latency/Lag : به زمانی اطلاق می شود که که Packet های دیتا از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل شود . این زمان به میلی ثانیه می باشد و معمولا برای عیب یابی کیفیت مکالمه ویپ به کار می رود .

  LTE - Long Term Evolution  : یک تکنولوژی برای شبکه های بی سیم که از رومینگ(جا به جایی) اینترنت بی سیم روی موبایل و دیگر تجهیزات پشتیبانی می کند .

 Mbps – Megabits per second : یک استاندارد صنعتی جهت سنجش میزان پهنای باند انتقال دیتا

 NAT- Network address translation : روشی برای تغییر و دستکاری در اطلاعات Packet آی پی . این کار برای این انجام می شود که چندین دستگاه ( کامپیوتر و یا تلفن)بتواند با یک آی پی Public با یک دیگر ارتباط برقرار کنند .

 Packet loss : به دیتایی اطلاق می شود که در زمان انتقال به مقصد نمی رسد و معمولا به خاطر ترافیک بالای اینترنت و یا مشکلات دیگر شبکه اتفاق می افتد که این امر باعث افت کیفیت مکالمه VoIP می شود .

 PBX – Public branch exchange : به سیستم های تلفنی داخلی قدیمی (سانترال) در یک شرکت گفته می شود سیستم های تلفنی VoIP امروز در حال جایگزین شدن این سیستم های قدیمی می باشند .

 POP – Point of presence : امکانی که شبکه چندین شرکت و خانه به شبکه تلفن هم متصل می شوند هرچه POP به شبکه شما نزدیکتر باشد مسافت انتقال کمتر میشود.

 Port : به محل فیزیکی روی سوییچ گفته می شود که تجهیزات مانند کامپیوتر و یا تلفن جهت اتصال به شبکه از آن استفاده می کنند .

 POTS – Plain old telephone system : به تلفن آنالوگ سنتی که روی خط های مسی کار می کنند اطلاق می شود .

 PRI-Primary Rate Interface  : اصطلاح جایگزین T1 و E1 .

 PSTN - Public switched telephone network : به مرکز شبکه بین المللی تلفن های Circuit-switched گفته می شود.

 QoS - Quality of serive : این اصطلاح در شبکه VoIP به معنی الویت دادن به ترافیک تماس های VoIP نسبت به ترافیک های دیگر اینترنت مانند internet browsing و یا Media Streaming می باشد .

 RJ-11 : کانکشن فیزیکی برای تلفن های آنالوگ

 RJ-45 : کانکشن فیزیکی استاندارد برای تجهیزات دیجیتال مانند کامپیوتر و تلفن های ویپ

 Router : تجهیزی که در یک شبکه یک شرکت دیتا را به یک کلاینت معین هدایت می کند .

 SIP -Session Initial Protocol :استانداردی است که به تجهیزات ویپ اجازه می دهد با هم در یک شبکه ویپ ارتباط برقرار کنند . این تجهیزات می توانند تلفن های آی پی تلفن های نرم افزاری و از برند های متفاوت باشند .

 Soft Phone : به نرم افزاری گفته می شود که روی کامپیوتر کاربران نصب می شود و همان کارایی تلفن های سخت افزاری آی پی را دارد .

 Switch : بخشی از سخت افزار استاندارد شبکه که برای ارتباط کامپیوتر ها و تلفن های سخت افزاری مورد استفاده قرار می گیرد که در سایز ها و مدل های مختلف قابل ارائه می باشد . برای مثال مدل 24 پورت آن می تواند 24 تجهیز شبکه را به هم متصل کند .

 T1 : خط استاندارد انتقال دیتا در شمال امریکا که پهنای باندی معادل 1.544 مگابیت در ثانیه را برای شما فراهم می کند و به 24 کانال 64 Kbps تقسیم می شود . با استفاده از این پهنای باند می توانید 24 تماس همزمان ویپ داشته باشید .

 T3 : خط استاندارد انتقال دیتا در شمال امریکا که پهنای باندی معادل 44.736 مگابیت در ثانیه را برای شما فراهم می کند و به 672 کانال 64 Kbps تقسیم می شود . با استفاده از این پهنای باند می توانید672 تماس همزمان ویپ داشته باشید .

 UC – Unified Communications : به سیستم کامل و فراگیری در یک سازمان اطلاق می شود که شامل صدا ، تصویر ، IM، و فکس می شود و اجازه می دهد تمام این موارد به صورت یکپارچه با هم کار کنند .

 UCaaS – Unified Communication as a service : به تامین کنندگان سرویس های هاست ( مانند سرویس ابری) اطلاق می شود که شامل ابزارهای ارتباطی مانند صدا ، تصویر و فکس در یک سازمان می شود که به صورت یکپارچه به صورت ابری با هم کار می کنند .

 VoIP – Voice over Internet Protocol : به تکنولوژی و فرایندی اطلاق می شود که با استفاده از یک سری  استانداردها وظیفه برقراری ارتباط تلفنی روی اینترنت را دارد .

 VoLTE – Voice over Long-Term Evolution : سرویسی که در آن IP Telephony روی LTE ارائه می شود . ( مانند نسل چهارم تلفن های همراه ) در شبکه های بی سیم .

 WebRTC – Web Real-Time Communication : استانداردی که امکان ارتباطات real-time را در وب برقرار می کند مانند ارتباطات صوتی ، تصویری و اپلیکیشن های peer-to-peer .


متن انگلیسی

The Business User’s Glossary to VoIP
Introduction
This glossary provides a useful list of common terms and their definitions to help nontechnical business users familiarize themselves with Voice over IP (VoIP), also known as Internet telephony. If you find yourself responsible for procuring a new VoIP system or commenting on a potential contract, you will find many of the terms here mentioned during technical conversations when determining the requirements of a project and working through the quotation process.


Acoustic echo. Background noise that one or both parties on a VoIP call can hear; typically caused by an issue between the microphone and the speaker, less commonly by a problem within the network


ATA (Analog telephone adaptor). This special adaptor can be connected to a traditional analog telephone to make it useable on a digital network


Backbone. The high-speed network that connects cities; backbones are often owned and maintained by large telephone companies such as AT&T and Sprint


Bandwidth. The measurement of the amount of data that can be transmitted from point A to point B every second, typically measured in kilobits per second (Kbps) or megabits per second (Mbps)


BRI (Basic rate interface). Sometimes used interchangeably with Integrated Services Digital Network (ISDN), BRI provides a bandwidth of 128 Kbps; now considered an older, outdated technology but still used outside the United States overseas.


BYOD (Bring Your Own Device). Refers to the practice within IT departments of allowing employees to use the mobile device of their choice and that they own within the company’s network


Cable modem. A device that connects a home or office network to the Internet service provider’s network infrastructure at a set bandwidth

Call hunting. A method by which a customer support service center allows incoming phone calls to roll over to the next available customer service agent

CDR (Call detail record). The detailed documentation of any given call, including identification of the caller and receiver and duration; often used for billing purposes but also useful for technical troubleshooting

Client. The end device (telephone handset, mobile phone, desktop) receiving a VoIP call; also referred to as the end point

Clipping. Occurs when parts of a phone call are lost during a conversation, resulting in partially heard words and the other party “breaking up”

Codec. The algorithm used to encode the user’s voice in a digital format, and then decode it on the receiving end to hearable audio

Compression. The process of compacting data so that it uses less bandwidth; the amount of compression is associated with the codec in use

Conference bridge. A feature that allows three or more parties to participate in one phone call; on a VoIP network, a limited number of conference bridges will be available for use at any one time

CPE (Customer premise equipment). Refers to the hardware that the customer owns or rents and maintains; considered distinct from the telephone provider’s network

CSU (Channel service unit)/ DSU (data service unit). Refers to hardware typically used to connect a T1 line between the provider’s network and the customer’s network; an older term more likely encountered outside the United States

DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol). The protocol by which most VoIP telephone handsets and devices receive their IP address dynamically (rather than statically)

DID (Direct inward dialing). A features that allows the IT department to assign a standard 10-digit telephone number to an internal extension within the organization for direct access

DSL (Digital subscriber line). A technology that allows a phone company to transmit digital data over existing copper wiring, usually at 128 Kbps; a slowly fading technology

DSU (data service unit). See CSU (Channel service unit)/DSU (data service unit)

E1. The European equivalent of a T1 line; provides a bandwidth of 2.048 Mbps typically divided into 30 discrete 64 Kbps channels, allowing for 30 simultaneous phone calls on a VoIP network

E911. The standard for providing emergency 911 service from Internet telephones (typically, a VoIP phone cannot be used until the E911 service has been configured)

Echo cancellation. A process used to eliminate acoustic echo from calls

Fax server. A server on the VoIP network through which client computers can send faxes

Frame relay. An obsolete infrastructure technology that allowed telephone companies to send digitized data between networks; occasionally encountered outside the United States

G.729. A high-compression codec that digitizes voice calls to use 8 Kbps of bandwidth

Gateway. Typically the last piece of hardware between the customer premise equipment and the telephone company’s network

H.264. A widely adopted codec with high compression to transmit audio and video in one combined signal

H.323. A widely adopted but older codec for transmitting audio and video in one combined signal

Hard phone. Refers to the physical VoIP handset that sits on a user’s desk

HUD (Heads-up display). In more recent VoIP systems, a digital display of the telephone that appears on the user’s computer

Internet congestion. Occurs when there is more data traffic on the telephone company’s network than it can handle, adversely affecting the quality of VoIP calls

IP address. The unique public Internet address assigned to a device

ISDN (Integrated Services Digital Network). Sometimes used interchangeably with BRI, an ISDN provides a bandwidth of 128 Kbps; now considered an outdated technology but still available outside the United States

ISP (Internet service provider). In the past, the ISP was a distinct company from the traditional telephone company, offering only data transmission services; Today, companies like Verizon provide both services

IVR (Interactive voice response). Alternate term for a voicemail system

Kbps (Kilobits per second). A standard measure of bandwidth transmission rate

Latency/lag. Refers to the amount of time in milliseconds (ms) it takes for a data packet to travel from point A to point B; used when troubleshooting VoIP call quality

LTE (Long term evolution). A wireless broadband technology which supports roaming Internet access for mobile phones and devices

Mbps (Megabits per second). The industry-standard default measure of bandwidth transmission rate

NAT (Network address translation). A method of manipulating information in IP packets to allow multiple devices (computers, phones) to communicate over one public IP address

Packet loss. Refers to actual data being lost during transmission because of high Internet congestion or other network problems; can adversely affect VoIP call quality

PBX (Public branch exchange). Refers to older, internal, private phone systems within an organization; VoIP systems today are slowly replacing PBX systems

POP (Point of presence). The facility at which multiple company and home networks are connected to the telephone company’s network; the closer the POP to your company or home, the shorter the transmission distance

Port. Refers to the physical location on a switch at which a device (computer, telephone) connects to the company’s network

POTS (Plain old telephone system). Refers to a traditional analog phone working over copper telephone lines

PRI (Primary rate interface). Alternate term for T1 and E1

PSTN (Public switched telephone network). Refers to the international hub of a telephone company’s circuit-switched telephones

QoS (Quality of service). Within VoIP networks, refers to the configured preference for VoIP calls over Internet browsing or media streaming

RJ-11. The traditional physical connection for analog telephones

RJ-45. The standard physical connection for digital devices such as computers and VoIP phones

Router. The hardware within a company’s network that directs data traffic to designated clients; a company’s network security measures are configured in the router

SIP (Session Initiation Protocol). An open standard that allows devices to initiate and complete a VoIP call and different manufacturers’ hard and soft phones to work together on the same network

Soft phone. Refers to an application installed on the user’s computer that provides the traditional functionality of a hard phone but without the need for a physical device

Switch. The standard piece of network hardware within a company for joining computers and hard phones; available in various sizes and designated by the number of ports they contain (e.g., a 24 port switch can connect up to 24 devices on the network)

T1. The standard data transmission line in North America; provides a bandwidth of 1.544 Mbps typically divided into 24 discrete, 64 Kbps channels, allowing for 24 simultaneous phone calls on the VoIP network

T3. A larger standard data transmission line in North America; provides a bandwidth of 44.736 Mbps typically divided into 672 discrete, 64 Kbps channels, allowing for 672 simultaneous phone calls on the VoIP network

UC (Unified communications). Refers to the overarching system within an organization consisting of voice, video, instant messaging, and fax that allows all components to work together seamlessly

UCaaS (Unified Communications as a Service). Refers to a hosted provider service (i.e., a cloud service) that includes all the communications tools in an organization, such as voice, video, instant messaging, and fax, working seamlessly together in a hosted model

VoIP (Voice over Internet Protocol). The technology and process, comprising of a group of standards, in which a telephone call is transmitted over the Internet

VoLTE (Voice over Long-Term Evolution). A service in which IP telephony is served over an LTE (i.e., fourth-generation cellular) wireless network

WebRTC (Web Real-Time Communication). A recent open standard protocol that provides interoperability among browsers for real-time communications such as voice, video, and peer-to-peer applications


 جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

88967309

www.Persianvoipshop.ir