چرا یک سازمان باید به سمت استفاده از IP Telephony  برود ؟


زیر ساخت های شبکه امروزه به 3 نوع اصلی تقسیم می شوند :

1-  شبکه دیتا (Data Network )  که بزرگترین آن Internet  می باشد .

2-  شبکه ویدئو (Video Network) مانند Satellite TV  .

3-  شبکه صدا (Voice Network) مانند تلفن های ثابت و یا زیرساخت های موبایل که کاملاً از شبکه Data جدا می باشند .

 

هر کدام از این شبکه ها کاملاً از هم جدا می باشند ، استاندارد ها و تجهیزات خاص خودشان را دارند . هر زمانی که نیاز به یکپارچه سازی در این شبکه ها باشد، هزینه زیادی باید صرف شود. برای مثال اگر با بانک تماس بگیرید و مانده حساب بخواهید ، بانک به طور خودکار(سیستم پاسخگوی تلفنی) مانده حساب را اعلام می کند در این حالت از Voice Network و Data Network با هم استفاده می شود. این فرآیند در ظاهر ساده به نظر می آید اما بانک هزینه بسیار زیادی را برای کارت های PBX و شبکه Data  و ارتباط این دو متحمل شده و ارتباط این دو شبکه و ارتباط با DataBase ها مشکل می باشد .

با توجه به مطالب گفته شده مناسب ترین راه حل ایجاد شبکه ای واحد و مشترک برای Voice ، Video و Data می باشد که تمام استانداردهای شبکه در یک شبکه ادغام شوند که این شبکه در حقیقت شبکه Data  می باشد که تکنولوژی میزبانی و عبور Voice و Video را دارا می باشد در این حالت Application های مختلفی قابل استفاده و بهره برداری می باشند .

 

چرا یک سازمان از IP Telephony  استفاده کند ؟

اولین و مهمترین دلیل ROI -Return On Investment یا بازگشت سریع سرمایه می باشد .

برای مثال جابجایی  یا اضافه کردن یک تلفن در یک سازمان نیاز به متخصص  PBX دارد تا آن را مجدداً تنظیم و برنامه ریزی کند به این معنا که شما نمی توانید تلفن خود را از طبقه ای به طبقه دیگر منتقل کنید آن را به پریز تلفن بزنید و توقع داشته باشید که براحتی کار کند هر پورت باید مجدداً برای آن تلفن تنظیم شود هر بار که این تغییرات انجام می شود شما باید هزینه ای جهت تنظیم مجدد PBX متحمل شوید .

مورد دیگر کاهش سیم کشی می باشد . دیگر نیازی نیست که برای شبکه Voice و Data جداگانه دو بار سیم کشی کنید هر نفر کافی است فقط یک پورت RJ45 داشته باشد تا با آن یک پورت ، هم تلفن و هم کامپیوتر خود را به شبکه متصل کند .

هزینه ارتباط تلفنی با شعب دیگر کاهش می یابد . با ایجاد یک VPN بین شعب مختلف خود فقط هزینه اینترنت را پرداخت می کنید و دیگر هزینه ای جداگانه جهت ارتباط تلفنی پرداخت نخواهید کرد .

مورد دیگر داشتن یک Inbox برای Voicemail ،  FAXوEmail می باشد .

 

Extension Mobility به این معنی که می توانید با زدن یک Password در هر کدام از تلفن های سازمان یا شرکت از داخلی خود استفاده کنید حتی به یکی از شعب شرکت خود در شهری دیگر بروید و با زدن  Password خود همان داخلی را در اختیار خواهید داشت این موضوع همانند داشتن یک Profile می باشد .

 

Open Architecture -Multi Vendor Integrations: استفاده از پروتکل های استاندارد مانند SIP یا H323 یا MGCP باعث می شود که به برند خاصی محدود نشویم و بتوانیم تلفن ها را از هر برندی خریداری کنیم و بوسیله نرم افزار ، مدیریت کنیم .

از ویژگی و مزایای ویپ (VOIP) تلفن تجت شبکه (IP PHONE) میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

منشی دیجیتال (IVR), کنفرانس صوتی, پنل اپراتور, ضبط مکالمات تلفنی, گزارش گیری تماس های تلفنی, پیام صوتی (Voice mail), صف انتظار تلفن , تماس تصویری, امکان جابجایی, کاهش هزینه نگهداری, عذم نیاز به سیم کشی مجزا, امکان انتقال شماره داخلی تلفن و افزایش ظرفیت بصورت نامحدود نام برد.