چطور با ارزیابی نیازها یک شبکه ایده آل VoIP پیاده سازی کنیم؟
پیاده سازی یک پروژه ویپ و ارتباطات یکپارچه از صفر می تواند کمی چالش برانگیز باشد . مخصوصا در پروژه های SMB (پروژه های کوچک و متوسط) که اجزاء و شرایط مختلف به راه حل های خاص متفاوت نیاز دارند . با کمی راهنمایی می توان در حداقل زمان راه حل ، درست و مناسب پروژه را پیاده سازی نمود . در ادامه به نکات مهم و کلیدی در مورد شناسایی نیازهای خاص مشتری شاره می شود که بسیار مفید و کمک کننده برای پیاده سازی هر چه بهتر پروژه ی ویپ می باشد .
ارزیابی نیازها
از اولین اقداماتی که برای راه اندازی یک سیستم یکپارچه باید انجام داد ، ارزیابی نیازها و کمبودهای بیزینس مشتری و ایجاد یک چک لیست از این نیاز هاست . یک چک لیست معمول از موارد زیر تشکیل می شود :
میزان بودجه
شاید باور این مسئله سخت باشد برخی مشتریان هیچ برآورد هزینه ای برای راه اندازی سیستم VoIP ندارند . این یکی از عوامل مهم در ابتدای کار است که به کارشناسان کمک می کند یک راه حل مناسب بر اساس میزان بودجه طراحی و پیاده سازی کنند .
آیا نیاز است تلفن های آنالوگ به آی پی فون تبدیل شود یا شبکه ی جدید به صورت ترکیبی از تجهیزات آنالوگ و آی پی پیاده سازی شود ؟
این مسئله مهمی است که باید در ابتدای کار مشخص شود تا بتوان تجهیزات مورد نیاز و service provider متناسب با نیاز و شرایط شرکت مشخص شود .
چه نوع تکنولوژی و پروتکل ارتباطاتی باید پشتیبانی شود ؟
یکی از مزایای استفاده از پروتکل SIP این است که علاوه بر پشتیبانی از صدا ، SIP می تواند از ویدیو ، دیتا نیز پشتیبانی کند . این امر باعث می شود که سازمان هایی که شبکه VoIP پیاده سازی میکنند بتوانند از ویدیو کنفرانس ، تجهیزات امنیتی ( دوربین های SIP) ، یکپارچگی با CRM و ... بهره مند شوند .
چه تعداد و از کجا باید قابلیت دسترسی به شبکه را داشته باشند ؟
جواب به سوال فوق باعث می شود بدانیم چه تعداد کاربران شبکه خواهیم داشت و چه تعداد endpoint و نتیجتا هزینه کلی چه میزان خواهد بود ؟ همچنین مشخص می شود که شبکه اصلی یا مرکز تلفن اصلی در کجا پیاده سازی شود و آیا نیاز به چند PBX است یا خیر.
چک لیست ویژگی های مورد نیاز
بعد از مشخص شدن نیاز های اصلی ، می توان به سفارشی سازی بر اساس ویژگی های موجود پرداخت که این امر به شما ایده ای مشخص از endpoint ها و اپلیکیشن های مورد نیاز و مهم برای شبکه را می دهد . در زر به ویژگی هایی اشاره می کنیم که به شما کمک می کند بتوانید راه حلی سفارشی پیاده سازی نمایید.
ویژگی های تلفنی
Endpoint های صرفا صوتی مانند سری GXP تلفن های گرنداستریم
صوتی و تصویری مانند تلفن های تصویری GXV برند گرنداستریم
کنفرانس صوتی مانند دستگاه Grandstream GAC2500 ( در تمام تلفن های گرنداستریم قابلیت کنفرانس صوتی وجود دارد)
کنفرانس صوتی و تصویری ( تلفن های سری GXV گرنداستریم)
ویژگی های Mobility
بلوتوث برای ارتباط با هدفون های بی سیم و یا ارتباط با موبایل جهت انتقال شماره تلفن ها
یکپارچگی با اپلیکیشن های موبایل مانند سافت فون wave
تلفن های بی سیم وای فای یا دکت
ویژگی های ارسال فکس به ایمیل و صندوق صوتی و ارسال پیام صوتی به ایمیل
یکپارچگی
Endpoint هایی که قابلیت یکپارچکی دارند (Computer Telephony Integration-CTI) مانند نرم افزارهایی که قابلیت Click2Dial و یا مدیریت تماس ها از را دارند .
یکپارچه سازی با CRM های مختلف مانند SugarCRM و Salesforce
پیاده سازی بر اساس تکنولوژی وای فای
با توجه به روند رو به افزایش مهاجرت از شرکت های سنتی به سمت شرکت های هوشمند استفاده از تجهیزات وای فای نیز رو به افزایش است . شما با استفاده از محصولات وای فای گرنداستریم مانند GXP1760W یا WP820 می توانید شبکه وای فای تلفنی را پیاده سازی نمایید و از ویژگی mobility آنها استفاده نمایید . شرکت هایی که نیاز به تجهیزات شبکه دارند پیشنهاد می شود از انواع مختلف اکسس پوینت و روترهای با قابلیت VPN استفاده نمایند .
پیاده سازی مقرون به صرفه : آنالوگ به ویپ
همیشه نیاز نیست هزینه بالایی را صرف کنید تا از تمام مزایای ویپ بهره مند شوید . بهترین روش مقرون به صرفه استفاده از ATA یا مبدل آنالوگ به ویپ است . برای این کار کافی است تعدادی مبدل خریداری نمایید و تلفن های آنالوگ را به آن متصل نمایید و از سمت دیگر مبدل ها از طریق پورت LAN به شبکه IP متصل می شوند . همچنین می توانید یک دستگاه IP PBX نیز تهیه نمایید تا تمام داخلی و ATA ها به صورت یکپارچه تحت مدیریت این دستگاه باشد.
پیاده سازی با ویژگی های کامل ویپ :IP PBX , EndPoint و اپلیکشن ها یکپارچه
در برخی موارد نیاز به ویژگی هایی است که با آن بیزینس خاص سازگار باشد و نیازهای خاص آن شرکت را برآورده سازد . در این موارد پیشنهاد می شود ویژگی هایی اضافه تر و خاص تر به EndPoint های اضافه شود . برند های مختلف تجهیزات ویپ عمدتا با یکدیگر سازگار هستند همچنین می تواند جهت ارتقا نوع ارتباطات با دیگر اپلیکیشن ها یکپارچه شوند . برای مثال می توان مرکز تلفن های ویپ را به CRM های مختلف ارتباط داد و همچنین روی موبایل ها می توان سافت فون نصب کرد و کارمندان در جاهای مختلف داخلی خود را همراه داشته باشند .
جهت دانلود PDF مطلب فوق اینجا کلیک نمایید .
جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید
41258000