ایجاد SIP Trunk  بین الستیکس و ویپ گیتوی های آنالوگ سنگوما سری Vega50 با پورت های FXO

برای ایجاد ارتباط SIP Trunk بین ویپ گیتوی بسیار با کیفیت سنگوما با سرور الستیکس سناریو زیر را در نظر بگیرید .


سنگوما الستیکس


همان طور که در سناریو فوق مشاهده می کنید خط های شهری PSTN به ویپ گیتوی سنگوما با پورت های FXO متصل شده اند و از طرفی تلفن های تحت شبکه از طریق بستر IP به سرور الستیکس متصل شده اند و می خواهیم IP PHONE ها بتوانند به بیرون از طریق سرور الستیکس و ویپ گیتوی سنگوما تماس بگیرند و تماس های ورودی نیز وارد الستیکس شوند و به مسیر دلخواه هدایت شوند .

در مرحله اول وارد الستیکس می شویم و در قسمت PBX و زیر مجموعه آن Trunks یک SIP Trunk اضافه می کنیم .

 سیپ ترانک به سنگوما


 

در قسمت تنظیمات SIP Trunk تنظیمات ریز را انجام می دهیم .

 

در ابتدا در قسمت Trunk Name نامی برای ترانک خود انتخاب می کنیم به عنوان مثال VegaTrunk

 

در قسمت Outgoing settings  نیز نامی اتنخاب می کنیم Vega50 سپس در قسمت Peer Details کد های زیر را وارد می کنیم .

host=dynamic

username=Vega50

secret=jx8FkOU13sv6

qualify=yes

type=peer

insecure=very

پارامترهای ترانک به سنگوما

 

سپس submit و apply می کنیم .  

 تا این مرحله SIP ترانک در الستیکس ایجاد شده است و حالا باید برای تماس های خروجی در الستیکس مسیری تعیین کنیم تا تماس های خروجی به سمت ویپ گیت سنگوما هدایت شود . همان طور که می دانید برای این کار باید یک outbound route ایجاد کنیم و ترانک خروجی را VegaTrunk که قبلا ساخته ایم قرار دهیم .

تماس خروجی به سنگوما


 

تنظیمات فوق به این معناست که با گرفتن عدد 9 تماس های به سمت ویپ گیتوی سنگوما Vega50 هدایت می شود .

 حال نوبت تعیین مسیر ورودی برای تماس ها می باشد . برای این کار همان طور که می دانید باید یک inbound route تعریف کنیم و تماس ها به مقصد مورد نظر که می تواند یک داخلی یا IVR باشد هدایت شود .

تماس ورودی به سنگوما


 

سپس submit و apply می کنیم .

در اینجا تنظیمات مربوط به الستیکس به پایان رسیده است .

حال باید وارد تنظیمات ویپ گیتوی سنگوما شوید . سنگوما به طور پیش فرض آی پی خود را از DHCP دریافت می کند . در صورتی که در شبکه شما DHCP وجود ندارد آی پی پیش فرض سنگوما 169.254.XXX.YYY می باشد که x و y از روی MAC Address دستگاه مشخص می شود . برای مثال این MAC Address در نظر بگیرید 00:50:58:WW:XX:YY . xxx در آی پی در واقع مقدار دسیمال xx است که به صورت HEX می باشد و همین منوال برای yyy صادق می باشد که از روی مقدار هگز yy در MAC address به دست می آید . برای بدست آوردن آی پی سنگوما از روی MAC Address می توانید از ماشین حساب سنگوما استفاده نمایید برای دسترسی به این ماشین حساب اینجا کلیک کنید .

همچنین می توانید با استفاده از ابزار Vega IP Scanner گیت وی را مستقیم به کامپیوتر متصل نمایید و IP ویپ گیتوی را بدست آوردید . برای دانلود این نرم افزار اینجا کلیک نمایید .

پس از بدست آوردن IP سنگوما وارد web page آن می شویم و با usename و password آن که admin است وارد تنظیمات ویپ گیتوی سنگوما vega50 می شویم .

صفحه لاگین سنگوما

 

پس از وارد شدن به محیط وب سنگوما در قسمت چپ بخش Quick Config مشاهده می شود .

 

Sangoma VoIP Gateway

روی Quick config کلیک کنید و سپس continue را بزنید تا به صفحه بعد بروید .

در تب basic config باید کشور را US و انتخاب نمایید .

کانفیگ اولیه سنگوما

 

در مرحله بعد روی تب VoIP کلیک نمایید و تنظیمات مربوط به SIP Server یا همان الستیکس را مانند زیر انجام دهید .

Registration Mode : Gateway

SIP Server IP/Name : 192.168.1.65 آی پی سرور الستیکس در این قسمت وارد شود  

Registration and Authentication ID: Vega50

Authentication Password: jx8FkOU13sv6

تنظیمات سنگوما

وارد تب بعدی یعنی FXO شوید و Tone Based Disconnect 1 و Enable Caller ID Detection را مانند شکل زیر انتخاب نمایید .

کانفیگ سنگوما

  برای اعمال تغییرات دکمه submit و سپس accept را بزنید .

در مرحله بعد به بخش Status می رویم تا چگ کنیم تنظیمات به درستی اعمال شده است و Registration انجام شده است یا خیر .

Sangoma Status

 

اگر گیتوی رجیستر نشده بود تنظیمات را مجددا چک نمایید و اگر گیتوی به درستی رجیستر شده بود به بخش Expert Config بروید . در زیر مجموعه Expert Config به قسمت SIP بروید و در بخش SIP Configuration روی گزینه modify مانند شکل زیر کلیک نمایید .

کانفیگ پیشرفته سنگوما

 

پارامتر From header user info را به Calling Party تغییر دهید .

پشتیبانی گیتوی ویپ سنگوما

روی دکمه submit کلیک و apply و تغییرات را save نمایید .

بعد از ذخیره تغییرات به بخش Dial Plan در زیر مجموعه Expert Config بروید .

در بخش Dial Plan تماس های ورودی از بیرون یا از سمت پورت FXO باید به سمت سرور هدایت شود و همین طور تماس های خروجی که از سمت سرور الستیکس می آید به FXO ها هدایت شود . برای این کار تنظیمات زیر را انجام می دهیم .

Sangoma Dial Plan

روی گزینه Modify در بخش To_SIP کلیک نمایید سپس به جز dial plan اول بقیه موارد را پاک نمایید . سپس Dial Plan های زیر را وارد نمایید . Submit و apply نمایید .

Source: IF:0201

Destination: IF:9901,TEL:0201

دایال پلن سنگوما

 

 

Dial Plan فوق به این معنی است که تمام تماس های ورودی از اینترفیس با آی دی 0201 یا همان پورت یک fxo به سمت اینترفیس با آی دی 9901 یا همان SIP Interface هدایت شود . در این Dial Plan معنی TEL شماره تلفن گرفته شده DID می باشد . در این مثال فقط برای FXO 1 مسیر یابی انجام شد و شما می توانید برای بقیه اینترفیس ها نیز Route نویسی انجام دهید .

Submit و سپس apply و تغییرات را ذخیره نمایید .

حالا نوبت مسیردهی با تماس های خروجی می باشد و باید Dial Plan مربوط به تماس هایی که از سمت SIP interface به بیرون FXO باید بروند مسیردهی شوند . برای این کار به مجددا به بخش Dial Plan  بروید و در بخش To-FXO دکمه Modify را بزنید همه موارد به جز مورد اول را پاک نمایید و مانند ریز Dial Plan را بنویسید .

 

Source: IF:9901,TEL:<.*>

Destination: IF:0201,TEL:<1>

کد بالا به این معنی است که هر تماسی که از اینترفیس با آی دی 9901 یا همان SIP Interface وارد شود به سمت اینترفیس با آی دی 0201 یا همان FXO 1 هدایت شود . TEL شماره تلفن گرفته شده و TELC شماره تماس گیرنده Caller ID می باشد . کاراکتر * به معنی این است که هر شماره ای قابل قبول می باشد . در این مثال فقط FXO 1 تنظیم شده است و باید برای بقیه پورت ها نیز تنظیمات انجام شود .

FXO

در پایان این قسمت submit و apply changes را بزنید .

در مرحله بعدی در زیر مجموعه Expert Config به منوی POTS بروید . در قسمت Ports روی قسمت Modify برای پورت FXO 1 کلیک نمایید .

POTS

سپس در بخش Interface Profile نوع Caller ID بر اساس منطقه مخابراتی خود تعیین نمایید.

POTS

بعد از اعمال تغییرات Submit و سپس apply and save changes را بزنید .

مجددا به قسمت POTS بروید و در بخش FXO Ports Hardware Profile باید تنظیمات ویپ گیتوی شما مانند شکل زیر باشد .

Sangoma Tone

در آخرین بخش وارد قسمت Tones>>Tone Detection شوید و پارامترهای آن را مانند زیر تغییر دهید .

Sangoma Frequency

بسته به منطقه مخابراتی ممکن است پارامترهای بالا فرق داشته باشد .

این آخرین مرحله از تنظیمات بود بعد چک کردن موارد فوق دستگاه را Reboot کنید و تماس های ورودی و خروجی الستیکس را چک نمایید .

 

 

 جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

 41258000

 www.Persianvoipshop.ir

    سپهر ارتباط گویا