کاربرد VoIP در بیمارستان ها و مراکز درمانی


بیمارستان ها و مراکز درمانی یکی از مراکز مهمی می باشند که روزانه افراد زیادی به آنها مراجعه می کنند و برای مشاوره یا گرفتن وقت از درمانگاه  تماس های زیادی صورت می گیرد که نیازمند اپراتورهایی برای پاسخگویی می باشد . بعضی از این تماس ها برای بیماران بسیار حیاتی و نیازمند پاسخگویی سریع می باشد که بعضا بیماران نمی توانند به راحتی با بخش مربوطه تماس بگیرند و یا اپراتورها قادر به پاسخگویی نمی باشند . بنابراین بیمارستان ها و مراکز درمانی نیازمند یک سیستم تلفن پایدار ، قابل گسترش با امکانات پیشرفته متناسب با مراکز درمانی می باشد . بهترین گزینه برای این نوع مراکز با امکانات پیشرفته مرکز تلفن VoIP می باشد .

با استفاده از تکنولوژی VoIP می توان یک سیستم تلفنی کامل و جامع با امکانات پیشرفته برای مراکز درمانی راه اندازی کرد . در زیر به برخی کاربرد هایی که سیستم تلفن VoIP برای بیمارستان و مراکز درمانی اشاره مختصری می شود .


1- امکان تعریف پیام برای تماس های ورودی به منظور توزیع تماس بین بخش های مختلف بیمارستان . ( مثال: برای تماس با اورژانس عدد 1، تماس با درمانگاه عدد 2و...) همچنین می توان برای خط های مختلف پیام های متفاوتی تعریف کرد . بدین ترتیب تماس گیرندگان به راحتی به مقصد مورد نظر هدایت می شوند و برای این کار هیچ اپراتوری مشغول نمی شود .


2- استفاده از پیام های صوتی برای مشاوره بیماران به صورت تلفنی – برای مثال مشاوره و دستورالعمل مراقبت های قبل و بعد از جراحی های مختلف ، آماده سازی برای MRI ، نحوه دریافت خلاصه وضعیت پزشکی برای سازمان بیمه ای و بیمه های طرف قرارداد و به طور کلی اطلاعاتی که بتوان به صورت پیام صوتی از قبل ضبط شده به بیماران ارائه داد .


3-امکان راه اندازی سیستم نوبت دهی تلفنی به صورت خودکار بدون دخالت اپراتور :

  •    عدم نیاز به مراجعه حضوری ارباب رجوع
      صرفه جویی در زمان و هزینه نیروی انسانی
      عدم دخالت سلیقه های شخصی در نوبت دهی و رعایت کامل عدالت
      افزایش سرعت ، دقت و نظم
      امکان دریافت اطلاعات مورد نیاز از تماس گیرنده جهت تایید نوبت شامل شماره دفترچه بیمه شده ، شماره تماس و ...
      جلوگیری از دریافت نوبت تکراری برای یک نفر
      امکان پیگیری و یا لغو نوبت داده شده از طریق کد پیگیری


4- تماس اتوماتیک با بیماران – برای مثال می توان سیستم تلفنی  طراحی کرد که به طور اتوماتیک با بیماران تماس گرفته به صورت پیام صوتی اطلاع دهد که جواب آزمایش و یا عکس برداری آماده تحویل می باشد . همچنین می توان سیستمی طراحی کرد که بیماران تماس گرفته و با زدن شماره ای مثلا شماره فیش از آماده بودن جواب آزمایش اطلاع پیدا کنند بدون این که کارمندی مشغول شود .

5- قابلیت گزارش گیری از تمام تماس های ورودی ، خروجی و داخلی

6- قابلیت ضبط تمامی تماس ها

7-سیستم انتقادات و پیشنهادات تلفنی

8- امکان راه اندازی فکس سرور – کمک به صرفه جویی در هزینه های کاغذ ، دستگاه فکس ، تونر و برق

9- امکان استفاده از گوشی های بی سیم و اضافه کردن Repeater جهت افزایش برد و پوشش سیستم تلفن های بی سیم

10 - امکان تعریف بخش های مختلف بیمارستان ، نام پزشک و ساعت حضور پزشک به صورت صوتی

11- مشاوره پزشکی به صورت گویا

12- سیستم Paging – بلندگوهایی برای پیجینگ وجود دارد که می تواند بخشی از سیستم تلفن VoIP باشد به این ترتیب که با شماره گیری یک داخلی صدا در بلند گوها پخش می شود . همچنین بر روی خود گوشی های تلفن VoIP می توان پیجینگ راه اندازی کرد به این ترتیب که با زدن شماره ای تعدادی از تلفن هایی که قبلا در یک گروه تعریف شده اند به طور اتوماتیک با تمام آنها تماس گرفته شده و صدا از بلند گوی آنها پخش می شود و می توان تعریف کرد اگر تلفن اشغال هست نیز این اتفاق بیوفتد.

13 - پخش پیام های مختلف در زمان های مختلف – برای مثال بعد ساعت اداری پیام متفاوتی نسبت به ساعات دیگر پخش شود .