اصطلاحات و لغات کاربردی در سیستم های تلفنی VoIP

این واژه نامه شامل فهرستی از اصطلاحات کاربردی و تعریف آنها می شود تا کمکی باشد برای کاربران غیر فنی جهت آشنایی بیشتر با ویپ ویا اصطلاحاً سیستم های IP Telephony .  این واژه نامه برای افرادی که نیاز به راه اندازی سیستم ویپ دارند و باید از اصطلاحات آن آگاه باشند تا بتوانند قراردادی را برای راه اندازی سیستم تلفن تحت شبکه ببندند نیز مفید خواهد بود .


Acoustic echo : نویز پس زمینه ای که یک طرف یا هر دو طرف مکالمه VoIP آن را می شنوند که این نویز معمولا به خاطر مشکلی بین میکروفون و بلند گو اتفاق می افتد . احتمال ضعیفی نیز وجود دارد که به خاطر مشکلات داخلی شبکه این نویز ایجاد شود .

ATA - Analog Telephone adaptor : این مبدل به تلفن آنالوگ معمولی متصل می شود و آن را به شبکه آی پی متصل می کند .

Backbone : شبکه ای پر سرعت که شهرها را به هم متصل می کند backbone ها معمولا توسط شرکت های بسیار بزرگ تلفنی اداره و مدیریت می شوند .

Bandwidth : سنجش مقدار داده ای که قابل انتقال از نقطه A به نقطه B  در هر ثانیه می باشد که معمولا با معیار کیلوبیت در ثانیه Kbps و یا مگابیت در ثانیه Mbps سنجیده می شود .

BRI - Basic Rate interface : بعضی مواقع این اصطلاح با Integrated Services Digital Network  سرویس های یکپارچه شبکه دیجیتال ISDN بکار می رود . BRI میزان پهنای باند 128 کیلوبیت بر ثانیه را فراهم می کند که هم اکنون بسیار قدیمی به حساب می آید ولی کم و بیش هنوز مورد استفاده قرار می گیرد .

BYOD - Bring Your Own Device : این اصطلاح به دپارتمان های IT که به کارمندان خود اجازه استفاده از موبایل خود در محیط شبکه شرکت را می دهند اطلاق می شود .

Cable Modem : تجهیزی که شبکه منزل و یا محل کار را به شبکه اینترنت متصل می کند .

Call hunting: روشی است که باعث می شود تماس های ورودی در یک مرکز تماس مشتریان به اپراتور بعدی در دسترس منتقل شود .

 CDR – Call detail record : مستندات تماس ها با تمام جزئیات که شامل تشخیص هویت تماس گیرنده و پاسخگوی تماس و مدت زمان مکالمه می شود . CDR معمولا برای billing استفاده می شود که البته برای عیب یابی فنی نیز مورد استفاده قرار می گیرد .

 Client : تجهیز پایانی که می تواند تلفن و یا موبایلی باشد که تماس های VoIP را دریافت می کند که به آن نقطه پایانی end point نیز اطلاق می شود .

 Clipping : به مواردی گفته می شود که صدای یکی از طرفین مکالمه در حین مکالمه قطع می شود که منجر به این می شود که طرف دیگر مکالمه را ناقص بشنود و طرف اول مکالمه تماس را قطع کند .

 Codec :  الگوریتمی که برای کد گذاری encode صدای آنالوگ به دیجیتال استفاده می شود که در طرف دیگر این کد باید decode رمز گشایی شود تا به صدایی قابل شنیدن منجر شود .

 Compression : فرآیند فشرده سازی دیتا جهت استفاده کمتر از پهنای باند . میزان فشرده سازی را کدک مورد استفاده مشخص می کند .

Conference Bridge : ویژگی که به 3 طرف یا بیشتر در یک شبکه VoIP  اجازه می دهد تا در یک تماس تلفنی شرکت کنند .

 CPE – Customer premise Equipment : به تجهیزی اطلاق می شود که مشتری صاحب آن می باشد و یا اجاره کرده است .

 CSU – Channel Service Unit/DSU – data service unit : به سخت افزاری اطلاق می شود که خط T1 به آن متصل می شود .

 DHCP – Dynamic Host Configuration Protocol : پروتکلی که بیشتر تلفن های آی پی و تجهیزات ویپ برای دریافت آدرس آی پی خود ا به صورت داینامیک از آن استفاده می کنند .

 DID – Direct inward dialing : این ویژگی این امکان را می دهد که بتوانید به یک داخلی یک شماره تلفن 10 رقمی را جهت ارتباط مستقیم از بیرون شرکت به آن داخلی اختصاص دهید .

 DSL – Digital Subscriber Line : با استفاده از این تکنولوژی شرکت های ارائه دهنده سرویس تلفن مانند مخابرات می توانند دیتای دیجیتال را برروی سیم مسی انتقال دهند.

 E1 : معادل T1 در اروپا که پهنای باند 2.048 مگابیت بر ثانیه را فراهم می کند که به 30 کانال 64 کیلو بیت بر ثانیه تقسیم می شود و با استفاده از آن می توان 30 تماس همزمان روی شبکه های تلفنی ویپ ارائه داد .

 E911 : استانداردی برای سرویس شماره اورژانس 911 روی سیستم های تلفنی تحت شبکه (معمولا این سرویس به طور پیش فرض روی آی پی فون ها فعال نیست و باید تنظیمات مربوطه انجام شود )

Echo Cancellation : فرایندی برای از بین بردن آکوستیک اکو Acoustic Echo در تماس ها

FAX server : به سروری در شبکه ویپ اطلاق می شود که کامپیوتر های کلاینت می توانند از طریق آن فکس ارسال نمایند .

Frame Relay : یک تکنولوژی زیر ساخت منسوخ شده که به شرکت های ارائه دهنده سرویس های تلفنی امکان ارسال دیتا های دیجیتالی بین شبکه های مختلف را می دهد

G.729 : یک کدک فشرده سازی می باشد که صدا را به صورت دیجیتالی تبدیل می کند و 8 کیلوبیت بر ثانیه پهنای باند اشغال می کند .

Gateway : اصطلاحا به سخت افزاری گفته می شود که بین CPE و شبکه تلفن شرکت ارائه دهنده سرویس تلفن قرار دارد .

H.264 : کدکی است با میزان فشرده سازی بالا که می تواند صوت و تصویر را در یک سیگنال ترکیبی ارسال کند .

H.323 : مانند H.264 کدکی برای ارسال صوت و تصویر با میزان فشرده سازی بالا می باشد اما از h.264  قدیمی تر می باشد .

Hard phone : به تلفن ویپ فیزیکی یا سخت افزاری اطلاق می شود که روی میز کاربران قرار می گیرد .

HUD – Heads-up display : در سیستم های ویپ جدیدتر به صفحه نمایش تلفنی اطلاق می شود که در کامپیوتر کاربران نمایش داده می شود .

Internet Congestion : زمانی اتفاق می افتد که میزان ترافیک صدا در شبکه تلفن بیش از میزانی است که آن تلفن بتواند پشتیبانی کند که باعث افت کیفیت نیز می شود .

IP address : به آدرس اینترنتی منحصر به فرد و یکتایی اطلاق می شود که به یک تجهیز در شبکه اختصاص داده می شود .

 ISDN – Integrated Service Digital Network : این اصطلاح بعضی مواقع به جای BRI استفاده می شود ، ISDN  پهنای باند 128 کیلوبیت در ثانیه را برای شما فراهم می کند . اگرچه این تکنولوژی منسوخ شده است اما هنوز در بعضی کشورها مورد استفاده قرار می گیرد .

 ISP – Internet Service Provider : در گذشته شرکت های ISP یا ارائه دهنده سرویس اینترنت از شرکت های ارائه دهنده سرویس تلفن جدا بودند . اما امروزه بیشتر شرکت ها هر دو سرویس را با هم ارائه می دهند .

 IVR – Interactive Voice Response : اصطلاحی جایگزین برای سیستم Voice Mail . به آن تلفن گویا یا منشی دیجیتال نیز اطلاق می شود .

 Kbps - Kilobits per second  : یک معیار استاندارد اندازه گیری پهنای باند برای انتقال دیتا

 Latency/Lag : به زمانی اطلاق می شود که که Packet های دیتا از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل شود . این زمان به میلی ثانیه می باشد و معمولا برای عیب یابی کیفیت مکالمه ویپ به کار می رود .

  LTE - Long Term Evolution  : یک تکنولوژی برای شبکه های بی سیم که از رومینگ(جا به جایی) اینترنت بی سیم روی موبایل و دیگر تجهیزات پشتیبانی می کند .

 Mbps – Megabits per second : یک استاندارد صنعتی جهت سنجش میزان پهنای باند انتقال دیتا

 NAT- Network address translation : روشی برای تغییر و دستکاری در اطلاعات Packet آی پی . این کار برای این انجام می شود که چندین دستگاه ( کامپیوتر و یا تلفن)بتواند با یک آی پی Public با یک دیگر ارتباط برقرار کنند .

 Packet loss : به دیتایی اطلاق می شود که در زمان انتقال به مقصد نمی رسد و معمولا به خاطر ترافیک بالای اینترنت و یا مشکلات دیگر شبکه اتفاق می افتد که این امر باعث افت کیفیت مکالمه VoIP می شود .

 PBX – Public branch exchange : به سیستم های تلفنی داخلی قدیمی (سانترال) در یک شرکت گفته می شود سیستم های تلفنی VoIP امروز در حال جایگزین شدن این سیستم های قدیمی می باشند .

 POP – Point of presence : امکانی که شبکه چندین شرکت و خانه به شبکه تلفن هم متصل می شوند هرچه POP به شبکه شما نزدیکتر باشد مسافت انتقال کمتر میشود.

 Port : به محل فیزیکی روی سوییچ گفته می شود که تجهیزات مانند کامپیوتر و یا تلفن جهت اتصال به شبکه از آن استفاده می کنند .

 POTS – Plain old telephone system : به تلفن آنالوگ سنتی که روی خط های مسی کار می کنند اطلاق می شود .

 PRI-Primary Rate Interface  : اصطلاح جایگزین T1 و E1 .

 PSTN - Public switched telephone network : به مرکز شبکه بین المللی تلفن های Circuit-switched گفته می شود.

 QoS - Quality of serive : این اصطلاح در شبکه VoIP به معنی الویت دادن به ترافیک تماس های VoIP نسبت به ترافیک های دیگر اینترنت مانند internet browsing و یا Media Streaming می باشد .

 RJ-11 : کانکشن فیزیکی برای تلفن های آنالوگ

 RJ-45 : کانکشن فیزیکی استاندارد برای تجهیزات دیجیتال مانند کامپیوتر و تلفن های ویپ

 Router : تجهیزی که در یک شبکه یک شرکت دیتا را به یک کلاینت معین هدایت می کند .

 SIP -Session Initial Protocol :استانداردی است که به تجهیزات ویپ اجازه می دهد با هم در یک شبکه ویپ ارتباط برقرار کنند . این تجهیزات می توانند تلفن های آی پی تلفن های نرم افزاری و از برند های متفاوت باشند .

 Soft Phone : به نرم افزاری گفته می شود که روی کامپیوتر کاربران نصب می شود و همان کارایی تلفن های سخت افزاری آی پی را دارد .

 Switch : بخشی از سخت افزار استاندارد شبکه که برای ارتباط کامپیوتر ها و تلفن های سخت افزاری مورد استفاده قرار می گیرد که در سایز ها و مدل های مختلف قابل ارائه می باشد . برای مثال مدل 24 پورت آن می تواند 24 تجهیز شبکه را به هم متصل کند .

 T1 : خط استاندارد انتقال دیتا در شمال امریکا که پهنای باندی معادل 1.544 مگابیت در ثانیه را برای شما فراهم می کند و به 24 کانال 64 Kbps تقسیم می شود . با استفاده از این پهنای باند می توانید 24 تماس همزمان ویپ داشته باشید .

 T3 : خط استاندارد انتقال دیتا در شمال امریکا که پهنای باندی معادل 44.736 مگابیت در ثانیه را برای شما فراهم می کند و به 672 کانال 64 Kbps تقسیم می شود . با استفاده از این پهنای باند می توانید672 تماس همزمان ویپ داشته باشید .

 UC – Unified Communications : به سیستم کامل و فراگیری در یک سازمان اطلاق می شود که شامل صدا ، تصویر ، IM، و فکس می شود و اجازه می دهد تمام این موارد به صورت یکپارچه با هم کار کنند .

 UCaaS – Unified Communication as a service : به تامین کنندگان سرویس های هاست ( مانند سرویس ابری) اطلاق می شود که شامل ابزارهای ارتباطی مانند صدا ، تصویر و فکس در یک سازمان می شود که به صورت یکپارچه به صورت ابری با هم کار می کنند .

 VoIP – Voice over Internet Protocol : به تکنولوژی و فرایندی اطلاق می شود که با استفاده از یک سری  استانداردها وظیفه برقراری ارتباط تلفنی روی اینترنت را دارد .

 VoLTE – Voice over Long-Term Evolution : سرویسی که در آن IP Telephony روی LTE ارائه می شود . ( مانند نسل چهارم تلفن های همراه ) در شبکه های بی سیم .

 WebRTC – Web Real-Time Communication : استانداردی که امکان ارتباطات real-time را در وب برقرار می کند مانند ارتباطات صوتی ، تصویری و اپلیکیشن های peer-to-peer .

 

 جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

41258000

www.Persianvoipshop.ir

 سپهر ارتباط گویا